مطالعه آزاد

...صرفا جهت اطلاع

مطالعه آزاد

...صرفا جهت اطلاع

مطالعه آزاد

بعضیا حرف آدمو با نگاه هم می فهمند...
ولی بعضیا باکلمات هم حرف آدمو نمی فهمند...

توقف غنی سازی...

پنجشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۲، ۰۷:۳۹ ب.ظ



20درصدنطنز 70درصد فردو 100درصداراک پلمپ شد در برابر4 میلیارد پول بلوکه شده... احمدی روشن راحت بخواب که حقوقدان بیدار است!! 

متن تعهدنامه در ادامه مطلب...





 

تعهدات ایران

 

 

تعهدات ۱+۵

 

- توقف تولید اورانیوم تقریباَ ۲۰ درصد غنی شده و غیرفعال کردن تنظیمات ساختارآبشار سانتریفیوژهایی که ایران برای تولید آن(اورانیوم تقریبا ۲۰ درصد غنی شده) استفاده می کند.

 

 

- پس از تایید آژانس درباره اقدامات ایران در روز نخست (۳۰دی)،تعلیق اجرای تحریم ها بر روی صادرات محصولات پتروشیمی ایران و واردات بخش خودرو سازی صورت خواهد گرفت.

 

 

- آغاز به رقیق کردن نیمی از ذخیره اورانیوم تقریبا ۲۰ درصد غنی شده ای که به شکل هگزافلوراید است و ادامه تبدیل مابقی به شکل اکسید که برای غنی سازی بیشتر مناسب نباشد.

 

 

- پس از تایید آژانس درباره اقدامات ایران در روز نخست (۳۰ دی)،تعلیق تحریم های اعمال شده بر صادرات و واردات طلا و سایر فلزات گرانبها، با محدودیت های عمده ای که مانع دسترسی یران به دارایی های مسدود شده که برای خرید این کالاها شود.

 

 

- آژانس تایید می کند تا ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) در حدود نیمی از سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز و سه چهارم سانتریفیوژهای نصب شده درتاسیسات فردو – ازجمله سانتریفیوژهای نسل جدید- به غنی سازی اورانیوم  نمی پردازد.

 

 

- پس از تایید آژانس درباره اقدامات ایران در روز نخست (۳۰ دی)،صدور سریع جواز برای قطعات یدکی و خدمات از جمله بازرسی ایمنی برای پروازهای مسافربری ایران

 

 

- تولید سانتریفیوژهای جدید را محدود به تولید برای جایگزینی دستگاههای معیوب می کند تا نتواند از این فرصت شش ماهه برای انباشتن سانتریفیوژهایش استفاده کند.

 

 

- پس از تایید آژانس درباره اقدامات ایران در روز نخست (۳۰ دی)،توقف تلاش ها برای کاهش بیشتر خرید نفت خام از ایران توسط چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان؛ شش اقتصادی که هنوز از ایران نفت می خرند.

 

 

- تاسیسات غنی سازی جدیدی نمی سازد.

 

 

- تسهیل روند تاسیس یک شبکه مالی به منظور حمایت از تجارت انساندوستانه که در حال حاظر با ایران مجاز می باشد و تسهیل پرداختها برای تعهدات سازمان ملل و شهریه دانشجویان خارج از کشور.

 

 

- از برنامه های تحقیق و توسعه ای غنی سازی کنونی اش به گونه ای که در گزارش ۱۴ نوامبر ۲۰۱۳ آژانس بین المللی  انرژی اتمی توصیف شده فراتر نمی رود.

 

 

- تغییرحدودِ رویه های داخلی اتحادیه اروپا برای صدور مجوز معاملات مالی.

 

- رآکتور اراک را سوخت رسانی یا راه اندازی نمی کند.

 

 

گروه١+۵ و اتحادیه اروپا همچنین متعهد شده اند که با انجام برخی اقدامات خاص دسترسی ایران به ۲/۴ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده اش را طبق برنامه ای معین در فواصل مرتب در طول شش ماه تسهیل سازند . دسترسی به مقدار محدودی ازاین دارایی ها به پیشرفت ایران در انجام رقیق سازی اورانیوم غنی شده بیست درصدی ارتباط خواهد داشت. آخرین قسط از این مبلغ ۲/۴ میلیارد دلاری در روز آخرمدت شش ماهه در دسترس ایران قرار خواهد گرفت.

اقساط طبق برنامه زیر پرداخت خواهند شد و مشروط به تایید آژانس بین المللی مبنی بر اجرا و تکمیل تعهدات ایران خواهند بود.

۱ فوریه – ۵۵۰ میلیون دلار (قسط شماره ۱)

۱ مارس – ۴۵۰ میلیون دلار (مشروط به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران رقیق کردن نیمی از ذخیره اورانیوم تقریبا ۲۰ درصد غنی شده خود که متعهد به رقیق سازی آن بوده است را تکمیل کرده است.)

۷ مارس – ۵۵۰ میلیون دلار (قسط شماره ۲)

۱۰ آوریل – ۵۵۰ میلیون دلار (قسط شماره ۳)

۱۵ آوریل – ۴۵۰ میلیون دلار (مشروط به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران رقیق سازی تمام  ذخیره اورانیوم تقریبا ۲۰ درصد غنی شده خود که متعهد به رقیق سازی آن بوده است را تکمیل کرده است.)

۱۴ مه – ۵۵۰ میلیون دلار (قسط شماره ۴)

۱۷ ژوئن – ۵۵۰ میلیون دلار (قسط شماره ۵)

۲۰ ژوئیه – ۵۵۰ میلیون دلار (قسط شماره ۶ در روز صد و هشتادم)(مشروط به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران کلیه تعهداتش را انجام داده است.)

 

 

- تولید و آزمایشهای جدید برای سوخت رآکتور هسته ای اراک را متوقف می کند.

 

 

 

- هیچ بخش جدیدی در رآکتور هسته ای اراک نصب نمی کند.

 

 

 

- سوخت یا آب سنگین به رآکتور هسته ای اراک منتقل نمی کند.

 

 

 

- تاسیساتی که قادر به بازفرآوری باشند را تولید نمی کند. بدون قابلیت بازفرآوری ایران نمی تواند از سوخت خرج شده، پلتونیوم جدا کند.

 

 

 

- تکمیل رقیق سازی نیمی از ذخیره اورانیوم هگزافلوراید نزدیک بیست درصدی اش در مدت سه ماه و تکمیل تبدیل باقیمانده این مواد به اکسید در شش ماه.

 

 

 

- محدود کردن  حجم مجاز ذخیره اورانیوم پنج درصد غنی شده ایران در پایان مدت شش ماه.

 

 

 

به منظورکسب اطمینان ازپایبندی ایران به تعهداتش، آژانس بین المللی انرژی اتمی هماهنگ با نقش بازرسی اش در ایران،  منحصراً مسول تصدیق و تایید کلیه اقدامات هسته ای می باشد.

 

 

 

بعلاوه (آژانس) گروه ۱+۵ و ایران کمیسیون مشترکی جهت همکاری با آژانس انرژی اتمی برای نظارت بر اجرای برنامه اقدام مشترک تشکیل می دهند.

 

 

کمیسیون مشترک که متشکل از کارشناسانی از کشورهای ۱+۵و ایران است،ماهانه حداقل یک بار گردهم آمده تا نحوه اجرای برنامه اقدام مشترک را مرور و هر موضوع جدیدی که مطرح شود را بررسی کنند.

 

 

ایران در برنامه اقدام مشترک متعهد شده است تا شفافیتی مضاعف و بی سابقه را در خصوص برنامه اتمی اش ارائه دهد. این، شامل بازدیدهای مکرر و غیر منتظره بازرسان و ارائه اطلاعات بیشتر و داده های مورد نظر به آژانس بین المللی انرژی اتمی می باشد.

 

 

 

تاسیسات غنی سازی نطنز و فردو مطابق آنچه در برنامه اقدام مشترک تبیین شده است از هم اکنون در فهرست مکانهای قابل بازدید روزانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار میگیرند(برخلاف بازدیدهای هرچند هفته ای.)

 

 

 

سازمان انرژی اتمی  و ایران مشغول اصلاح روشهایی هستند که به بازرسان آژانس اجازه دهد تا اطلاعات ثبت شده را درقالبی روزانه بررسی نمایند تا از زمان کشف هرگونه عدم تطابق فعالیتهای هسته ای ایران با تعهداتش بکاهند.

 

 

 

علاوه برآنچه ذکر شد، این تاسیسات همچنان مشمول انواع بازرسی های حضوری از جمله بازرسی های هماهنگ شده و سرزده خواهند بود.

 

 

 

رآکتور اراک و تاسیسات وابسته نیز مشمول بازرسی های حداقل ماهیانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهند بود. این رقم در مقایسه با بازرسی های پیشین که به بازرسان آژانس اجازه بازدید تقریبا هر سه  ماه یکبار یا بیشتر را می داد، رشد فزاینده ای را نشان می دهد.

 

 

 

- ایران نخستین بار ، اطلاعات درباره طراحی رآکتور اراک که مدتهای مدیدی است درخواست شده است؛ در اختیار می گذارد

 

 

 

- ایران برای نخستین بارآماری که تایید نماید تولید سانتریفیوژها تنها مختص به جایگزینی ماشینهای معیوب است؛ را در اختیار می گذارد

 

 

 

- ایران برای نخستین اطلاعاتی که دسترسی منضبط به کارگاههای تولید سانتریفیوژ ، کارگاههای تولید روتر سانتریفیوژها و تاسیسات نگهداری و معادن و کارخانه های آسیاب اورانیوم را قادر سازد را در اختیار می گذارد

 

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۰۳
حسن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی